PRISA logo
Patronatul Român al Industriei Suplimentelor Alimentare
Comunicat presă "Particularitățile comunicării comerciale privind suplimentele alimentare"

Comunicat presă "Particularitățile comunicării comerciale privind suplimentele alimentare"

Ref: Masa rotundă "Particularitățile comunicării comerciale privind suplimentele alimentare" 16 octombrie 2013 București

Bucuresti, 18 octombrie 2013

Reprezentanți ai Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), ai Consiliului Român pentru Publicitate (RAC) și ai Patronatului Român al Industriei Suplimentelor Alimentare (PRISA), s-au întâlnit ieri 16 octombrie - Ziua mondială a alimentației, în jurul unei mese rotunde pentru a dezbate Particularitățile comunicării comerciale pentru suplimentele alimentare.

Evenimentul s-a bucurat de o audiență foarte mare, prin prezența membrilor CNA, a membrilor RAC și PRISA, precum și a reprezentanților autorităților centrale care gestionează procedurile de autorizare a suplimentelor alimentare puse pe piață: Ministerul Sănătății și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Regionale.

Doamna Laura Georgescu, Preşedintele CNA, a subliniat în prezentarea făcută că legislaţia în domeniu stabileşte două principii:

  1. Consumatorul nu trebuie să fie indus în eroare sau expus unor tehnici agresive de comercializare;
  2. Orice afirmaţie trebuie să fie clară, exactă şi justificată, permitând consumatorilor să aleagă în cunoştinţă de cauză şi în mod justificat.

Dl Catalin Vicol, Presedintele PRISA, a subliniat in cuvantul de deschidere importanta asigurarii unei educatii a consumatorului roman in ceea ce priveste utilizarea, beneficiile si valoarea pentru sanatate a suplimentelor alimentare. De asemenea a fost subliniat volumul in crestere al investitiei financiare in publicitatea la medicamente fara prescriptie medicala si suplimente alimentare, cifra care a condus aceasta categorie pe locul 2 in topul investitorilor in publicitate din Romania.

Dna Oana Cociasu, Presedintele RAC, a propus CNA si PRISA constituirea unui comitet de lucru comun, in cadrul caruia sa poata fi discutate punctele unde se poate amenda Decizia nr. 220/2011 a Consiliului si amendarea Codului de practica in publicitate gestionat de RAC, din perspectiva includerii de prevederi specifice comunicarii comerciale pe suplimente alimentare, astfel incat sa se poata dezvolta campanii de Comunicare echitabile, etice, cinstite si in beneficiul consumatorului.

Dna Gabriela Garban, reprezentant al Centrului Regional de Sanatate Publica Timisoara, a prezentat reglementarile care guverneaza aceasta piata la nivel european si national. De asemenea reprezentantul Institutului de Bioresurse Alimentare, dna. Tatiana Onisei a explicat procedura de aprobare a punerii pe piata a suplimentelor alimentare, un proces uneori costisitor dar foarte complex si care implica colaborarea eficienta dintre autoritati, specialisti si consumator.

Unul dintre punctele cheie ale comunicarii comerciale oneste si echitabile este folosirea mentiunilor de sanatate, conform listelor aprobate si verificate de Comisia Europeana, pentru a nu se induce in eroare consumatorul. Cu aceasta ocazie au fost puse la dispozitia participantilor si a presei adresele de Internet unde pot fi descarcate listele substantelor aprobate sau listele mentiunilor de sanatate acceptate.

Membrii CNA, alaturi de Presedintii RAC si PRISA prezenti la eveniment, au agreat in final constituirea unui comitet de lucru comun, ce urmeaza sa propuna modificarea Codului de practica in publicitate si respectiv a Codului CNA pana la sfarsitul anului curent. Ca un prim pas, PRISA va contribui in aceasta directie prin adoptarea nou-creatului ‘’Cod de bune practici al industriei suplimentelor alimentare’’, ce va fi preluat ca Anexa la Codul de practica in publicitate RAC.

In acest mod, Consiliul Roman pentru Publicitate va putea asigura un spatiu al comunicarii comerciale bazat pe bune practici si pe informarea corecta a consumatorului, atat prin intarirea colaborarii cu partenerii sai strategici CNA si PRISA, cat si prin actualizarea codului RAC in conformitate cu modificarile aduse in comitetul de lucru.

Consiliul Roman pentru Publicitate (RAC) sau Romanian Advertising Council (RAC) este o organizatie profesionala, non-guvernamentala, non profit si independenta. Activitatea de baza a Consiliului este autoreglementarea in publicitate. In prezent Consiliul Roman pentru Publicitate ofera si serviciul de copy-advice.

RAC a fost infiintat in anul 1999. Initiativa constituirii unei uniuni care sa vina in sprijinul industriei de publicitate din Romania a apartinut mai multor companii si organizatiei International Advertising Association (IAA). Codul reprezinta un set de reguli etice de respectat de catre toti cei implicati in domeniul publicitatii si in orice forma de comunicare comerciala. Scopul documentului este sa sprijine dezvoltarea unui mediu de afaceri onest in Romania, prin oferirea unui ghid de forma si continut pentru o informare corecta, cinstita si decenta fata de consumator si industrie.

RAC are 58 de membri: companii, agentii de publicitate, media si asociatii. La randul sau, Consiliul este membru in alte organizatii europene (EASA – European Advertising Standards Alliance) sau globale (IAA – International Advertising Alliance).

Misiunea CNA – Consiliul National al Audiovizualului este garant al interesului public si unica autoritate de reglementare in domeniul programelor audiovizuale. Misiunea CNA este de a asigura un climat bazat pe libera exprimare si responsabilitatea fata de public in domeniul audiovizualului.

Pentru indeplinirea acestei misiuni instituite prin Legea audiovizualului, care transpune Directiva serviciilor mass-media audiovizuale, CNA emite decizii, recomandari şi instructiuni. Dintre acestea se remarca Decizia privind Codul de reglementare a continutului audiovizual.

Patronatul Roman al Industriei Suplimentelor Alimentare - infiintat in anul 2000, ca prima asociatie in domeniul suplimentelor alimentare. Din 2011 functioneaza ca Patronat. Este un partener activ al institutiilor statului si membru al unor organizatii internationale: Food Supplements Europe, International Alliance of Dietary/Food Supplement Association.

Obiectivele PRISA sunt de a promova si educa personalul medical calificat dar si populatia in general, despre importanta si aspectele benefice ale suplimentelor alimentare in medicina preventiva.